Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor een bereikbare kust in Zuid-Kennemerland. Binnen 7 thema’s hebben wij en jullie nagedacht over mogelijke oplossingen. Hieronder staan per thema de maatregelen die we willen nemen. Ook staat er waarom bepaalde ideeën niet zijn verwerkt tot maatregel.
Op een aantal manieren gaan we bezoekers van de kust beter informeren over hun reis. Zo kun je al vóór of nog tijdens je reis kiezen hoe je (verder) naar de kust reist. Het kan gaan om:
Wat doen we niet:
Sommige fietsroutes staan onder water (Nationaal Park Zuid-Kennemerland, IJmuiden). Dit is helaas niet makkelijk op te lossen. PWN, provincie en gemeenten zijn hierover in overleg.
Idee voor het scheiden van snel/langzaam verkeer op fietspaden. Volgens de wet kunnen we geen onderscheid in snelheid maken op een fietspad. Maar we werken wel aan het probleem van de drukke, smalle fietspaden door deze te verbreden waar dat nodig is. Door voldoende brede fietsroutes aan te leggen, maken we het mogelijk om elkaar veilig te passeren. We beginnen daarbij met de Voormalige Trambaan.
We willen één of meerdere P+R-locaties maken. Vanaf daar kun je op drukke dagen met pendelbussen naar het strand. We gaan ervaring opdoen met een proef. Zo leren we wat goed en minder goed werkt. Dit zijn de stappen die we zetten:
We willen dat de normale lijnbussen beter doorrijden naar de kust. Daarom willen we de bussen ook laten rijden op een filevrije busroute. Daarnaast kijken we of we bestaande buslijnen op drukke dagen kunnen laten doorrijden naar het strand. Zo wordt het reizen per bus naar de kust aantrekkelijker.
We onderzoeken wat nodig en mogelijk is om de bus te laten doorrijden op de Zeeweg. We combineren dit met het inrichten van P+R locaties en pendelbussen. Voor de Zandvoortselaan is een vrije busbaan op de korte termijn niet mogelijk.
We gaan met NS en ProRail praten over extra treinen op drukke dagen. Ook onderzoeken we of er (extra) P+R-mogelijkheden zijn bij de stations Spaarnwoude en Halfweg. De mogelijkheid van combi-tickets (P+R en trein/bus) bespreken we ook.
Wat doen we niet:
Wanneer in de toekomst het aantal bezoekers stijgt, dan willen we dat deze mensen met het openbaar vervoer of op de fiets komen. We werken daarvoor aan aantrekkelijker openbaar vervoer en betere fietsroutes. De maatregelen die daarbij passen staan hierboven genoemd.
We werken vooral aan maatregelen die ervoor zorgen dat bezoekers bij een P+R makkelijker kunnen parkeren. Vanaf een P+R kan verder gereisd worden met het OV of deelvervoer.
Wat doen we niet:
De uitkomst van het onderzoek is dat het moeilijk is om de files te verminderen. Wat wel kan, is bezoekers van de kust op tijd waarschuwen. Het advies kan zijn om niet meer naar de kust te rijden. Bezoekers kunnen dan bijvoorbeeld een P+R gebruiken. Dit kan vóór en tijdens hun rit naar het strand. De provincie en gemeenten willen op deze manier de files zo veel mogelijk voorkomen.
Er zijn veel ideeën ingediend over het beperken van toegang met de auto. Bijvoorbeeld zoals tijdens het Bloemencorso of de Formule 1 op Circuit Zandvoort. We hebben daar zeker van geleerd. Maar veel is ook anders. De Formule 1 bijvoorbeeld is ver vooruit voorspelbaar, drukke stranddagen niet. Ook weten we tijdens de Formule 1 beter wie met welk vervoermiddel komt. Van stranddagen is dat niet te voorspellen. Kortom, voor de grote, geplande evenementen is veel extra mogelijk gemaakt. We gaan wel onderzoeken wat er volgens de wet mag en wat niet. En daarna wat er allemaal voor nodig is om toegang met de auto tot het strand te beperken.
Er zijn verschillende ideeën binnengekomen voor kleine aanpassingen aan wegen en fietspaden. We nemen deze mee bij uitvoering van maatregelen. Bijvoorbeeld bij de nieuwe inrichting van de Zeeweg.
De provincie Noord-Holland besteedt dan ook de grootst mogelijke zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie op deze website. Maar er kunnen onjuistheden en onvolledigheden op staan. Daarom kunt u aan de informatie op deze website geen rechten ontlenen.