Spring naar inhoud

Thema's

Er zijn verschillende manieren om te zorgen voor een bereikbare kust in Zuid-Kennemerland. Binnen 7 thema’s hebben wij en jullie nagedacht over mogelijke oplossingen. Hieronder staan per thema de maatregelen die we willen nemen. Ook staat er waarom bepaalde ideeën niet zijn verwerkt tot maatregel.

7 Thema’s

1. Betere reisinformatie

Op een aantal manieren gaan we bezoekers van de kust beter informeren over hun reis. Zo kun je al vóór of nog tijdens je reis kiezen hoe je (verder) naar de kust reist. Het kan gaan om:

  • Het opzetten van een website voor kustbezoekers. Hier kun je informatie vinden over drukte, reistijden en kosten van verschillende reiskeuzes. Bijvoorbeeld wat je bespaart en de tijd die je wint door het overstappen op een bus op een P+R plaats.
  • Het geven van actuele informatie over de bereikbaarheid van de kust via de website, social media, reisapps en borden langs de weg.

2. Meer op de fiets

  • De fietsroute via de Voormalige Trambaan tussen station Heemstede-Aerdenhout en de kust bij Zandvoort wordt verbeterd. Dit is een drukke route, die veel wordt gebruikt. De route is soms te smal, de weg is niet overal comfortabel en de veiligheid op kruispunten kan beter. Hoe de verbeteringen er precies uitzien, werken we verder uit.
  • De Zeeweg wordt na 2028 opnieuw ingericht. Ook de fietspaden worden daarbij verbeterd. Het Visscherspad gaat door de natuur. Hierdoor zijn aanpassingen moeilijker. We onderzoeken wat mogelijk is.
  • We gaan onderzoeken welke fietsroutes we daarnaast kunnen verbeteren.
  • De gemeente Bloemendaal richt de Kop van de Zeeweg opnieuw in. Hier komt een fietsenstalling voor 600 fietsen, met oplaadpunten voor elektrische fietsen.
  • De gemeente Zandvoort werkt ook aan twee fietsenstallingen: één bij de Kop Boulevard Barnaart en één bij Passage.
  • De gemeente Zandvoort maakt plannen voor nog meer fietsenstallingen. Eén van deze fietsenstallingen wordt bewaakt. Ook komt daar een oplaadpunt voor elektrische fietsen.

Wat doen we niet:

Sommige fietsroutes staan onder water (Nationaal Park Zuid-Kennemerland, IJmuiden). Dit is helaas niet makkelijk op te lossen. PWN, provincie en gemeenten zijn hierover in overleg.

Idee voor het scheiden van snel/langzaam verkeer op fietspaden. Volgens de wet kunnen we geen onderscheid in snelheid maken op een fietspad. Maar we werken wel aan het probleem van de drukke, smalle fietspaden door deze te verbreden waar dat nodig is. Door voldoende brede fietsroutes aan te leggen, maken we het mogelijk om elkaar veilig te passeren. We beginnen daarbij met de Voormalige Trambaan.

3. Aantrekkelijk openbaar vervoer

We willen één of meerdere P+R-locaties maken. Vanaf daar kun je op drukke dagen met pendelbussen naar het strand. We gaan ervaring opdoen met een proef. Zo leren we wat goed en minder goed werkt. Dit zijn de stappen die we zetten:

  • We gaan op zoek naar één of meerdere geschikte P+R-locaties.
  • We zorgen voor pendelbussen die vaak rijden, zodat de overstaptijd tussen auto en bus zo klein mogelijk is.
  • We maken een filevrije route voor de pendelbussen van de P+R-locaties naar het strand. Dit kan door bestaande busbanen te gebruiken. Als het nodig is, nemen we tijdelijke verkeersmaatregelen om de pendelbussen door te laten rijden. De details hiervan werken we nog uit.
  • We testen of deze reismogelijkheid daarmee aantrekkelijk genoeg is door parkeren op de P+R goedkoper te maken dan parkeren aan de kust.
  • Bij uitwerking van de maatregelen nemen we deelvervoer mee. Er is al veel ervaring mee opgedaan, die kennis gebruiken we. Vooral in combinatie met P+R locaties kan het interessant zijn.

We willen dat de normale lijnbussen beter doorrijden naar de kust. Daarom willen we de bussen ook laten rijden op een filevrije busroute. Daarnaast kijken we of we bestaande buslijnen op drukke dagen kunnen laten doorrijden naar het strand. Zo wordt het reizen per bus naar de kust aantrekkelijker.

We onderzoeken wat nodig en mogelijk is om de bus te laten doorrijden op de Zeeweg. We combineren dit met het inrichten van P+R locaties en pendelbussen. Voor de Zandvoortselaan is een vrije busbaan op de korte termijn niet mogelijk.

We gaan met NS en ProRail praten over extra treinen op drukke dagen. Ook onderzoeken we of er (extra) P+R-mogelijkheden zijn bij de stations Spaarnwoude en Halfweg. De mogelijkheid van combi-tickets (P+R en trein/bus) bespreken we ook.

Wat doen we niet:

  • Het terugbrengen van de tram kost veel geld. In verhouding tot het aantal drukke kustdagen is dit te duur.
  • Andere ideeën zoals een lighttrail, tunnels en kabelbanen: ook dit zijn te grote aanpassingen in verhouding tot het aantal drukke dagen per jaar. De investering in geld en in de openbare ruimte is hiervoor te groot.

4. Meer bezoekers in de toekomst

Wanneer in de toekomst het aantal bezoekers stijgt, dan willen we dat deze mensen met het openbaar vervoer of op de fiets komen. We werken daarvoor aan aantrekkelijker openbaar vervoer en betere fietsroutes. De maatregelen die daarbij passen staan hierboven genoemd.

5. Makkelijker parkeren

We werken vooral aan maatregelen die ervoor zorgen dat bezoekers bij een P+R makkelijker kunnen parkeren. Vanaf een P+R kan verder gereisd worden met het OV of deelvervoer.

Wat doen we niet:

  • Het verhogen van parkeertarieven. Op de openbare parkeerplaatsen aan de kust kan alleen een vaste prijs gelden. Dit bedrag mag niet opeens worden verhoogd als het mooi weer is. Dan moeten deze hoge parkeerkosten ook op minder drukke zomerdagen gelden. De kans is dat bezoekers dan naar een andere badplaats gaan.
     
  • Het reserveren van parkeerplekken. Dit is een moeilijke maatregel om uit te voeren. We moeten rekening houden met de wet- en regelgeving. Daarnaast is er veel nodig om dit klaar voor gebruik te maken en uit te voeren. Het is niet mogelijk om een openbare (straat)parkeerplaats te reserveren. Dat betekent dat alle parkeerplekken aan de kust met slagbomen afgesloten moeten worden. Dit is niet haalbaar. We nemen dit niet mee in het maatregelenpakket.

6. Slim omgaan met autoverkeer

De uitkomst van het onderzoek is dat het moeilijk is om de files te verminderen. Wat wel kan, is bezoekers van de kust op tijd waarschuwen. Het advies kan zijn om niet meer naar de kust te rijden. Bezoekers kunnen dan bijvoorbeeld een P+R gebruiken. Dit kan vóór en tijdens hun rit naar het strand. De provincie en gemeenten willen op deze manier de files zo veel mogelijk voorkomen.

Er zijn veel ideeën ingediend over het beperken van toegang met de auto. Bijvoorbeeld zoals tijdens het Bloemencorso of de Formule 1 op Circuit Zandvoort. We hebben daar zeker van geleerd. Maar veel is ook anders. De Formule 1 bijvoorbeeld is ver vooruit voorspelbaar, drukke stranddagen niet. Ook weten we tijdens de Formule 1 beter wie met welk vervoermiddel komt. Van stranddagen is dat niet te voorspellen. Kortom, voor de grote, geplande evenementen is veel extra mogelijk gemaakt. We gaan wel onderzoeken wat er volgens de wet mag en wat niet. En daarna wat er allemaal voor nodig is om toegang met de auto tot het strand te beperken.

7. Kleine verbeteringen aan de weg

Er zijn verschillende ideeën binnengekomen voor kleine aanpassingen aan wegen en fietspaden. We nemen deze mee bij uitvoering van maatregelen. Bijvoorbeeld bij de nieuwe inrichting van de Zeeweg.

De provincie Noord-Holland besteedt dan ook de grootst mogelijke zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie op deze website. Maar er kunnen onjuistheden en onvolledigheden op staan. Daarom kunt u aan de informatie op deze website geen rechten ontlenen.

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.





Verversen

Cancel