Spring naar inhoud

Maatregelenpakket

Voor het maken van het maatregelenpakket hebben we de ideeën beoordeeld. Bijvoorbeeld of het goed is uit te voeren en of het betaalbaar is. Maar ook of het idee nog beter werkt als we het samen met een ander idee uitvoeren. Dit heeft geleid tot een keuze voor het pakket aan maatregelen.

Dit betekent dat sommige interessante ideeën toch niet zijn verwerkt tot maatregel. We leggen bij elk idee uit waarom het wel of niet is gebruikt. Over de redenen waarom bepaalde ideeën niet zijn verwerkt, kun je per thema meer lezen.

Het voorgestelde maatregelenpakket bestaat uit:

Betere reisinformatie voor bezoekers

Op een aantal manieren gaan we bezoekers van de kust beter informeren over hun reis. Zo kun je al vóór of nog tijdens je reis kiezen hoe je (verder) naar de kust reist. Het kan gaan om:

  • Het opzetten van een website voor kustbezoekers. Hier kun je informatie vinden over drukte, reistijden en kosten van verschillende reiskeuzes. Bijvoorbeeld wat je bespaart en de tijd die je wint door het overstappen op een bus op een P+R plaats.
  • Het geven van actuele informatie over de bereikbaarheid van de kust via de website, social media, reisapps en borden langs de weg.

P+R en pendelbussen naar de kust

We willen één of meerdere P+R-locaties maken. Vanaf daar kun je op drukke dagen met pendelbussen naar het strand. We gaan ervaring opdoen met een proef. Zo leren we wat goed en minder goed werkt. Dit zijn de stappen die we zetten:

  • We gaan op zoek naar één of meerdere geschikte P+R-locaties.
  • We zorgen voor pendelbussen die vaak rijden, zodat de overstaptijd tussen auto en bus zo klein mogelijk is.
  • We maken een filevrije route voor de pendelbussen van de P+R-locaties naar het strand. Dit kan door bestaande busbanen te gebruiken. Als het nodig is, nemen we tijdelijke verkeersmaatregelen om de pendelbussen door te laten rijden. De details hierover werken we nog uit.
  • We testen of deze reismogelijkheid daarmee aantrekkelijk genoeg is door parkeren op de P+R goedkoper te maken dan parkeren aan de kust.

Meer en snellere busverbindingen

We willen dat de normale lijnbussen beter doorrijden naar de kust. Daarom willen we de bussen ook laten rijden op de filevrije busroute. Daarnaast kijken we of we bestaande buslijnen op drukke dagen kunnen laten doorrijden naar de kust. Zo wordt het reizen per bus naar het strand aantrekkelijker.

Betere fietsroutes naar de kust

  • Fietsroute voormalige trambaan: De fietsroute via de Voormalige Trambaan tussen station Heemstede-Aerdenhout en de kust bij Zandvoort wordt verbeterd. Dit is een drukke route, die veel wordt gebruikt. De route is soms te smal, de weg is niet overal comfortabel en de veiligheid op kruispunten kan beter. Hoe de verbeteringen er precies uitzien, werken we verder uit.
  • Fietsroutes Zeeweg en Visscherspad: De Zeeweg wordt na 2028 opnieuw ingericht. Ook de fietspaden worden daarbij verbeterd. Het Visscherspad gaat door een natuurgebied. Hierdoor zijn aanpassingen moeilijker. We onderzoeken wat mogelijk is.

Meer fietsenstallingen aan de kust

  • De gemeente Bloemendaal richt de Kop van de Zeeweg opnieuw in. Hier komt een fietsenstalling voor 600 fietsen, met oplaadpunten voor elektrische fietsen. 
  • De gemeente Zandvoort werkt ook aan twee fietsenstallingen: één bij de Kop Boulevard Barnaart en één bij Passage. 
  • De gemeente Zandvoort maakt plannen voor nog meer fietsenstallingen. Eén van deze fietsenstallingen wordt bewaakt. Ook komt daar een oplaadpunt voor elektrische fietsen.

Betere bereikbaarheid met de trein

We gaan met NS en ProRail praten over extra en langere treinen op drukke dagen. Ook onderzoeken we of er (extra) P+R-mogelijkheden zijn bij de stations Spaarnwoude en Halfweg.

Wil je meer weten over de maatregelen en welke keuzes er zijn gemaakt? Lees dan de Eindrapportage project Bereikbaarheid Kust – Fase 3.

Reacties op het maatregelenpakket

In november hebben jullie gereageerd op het maatregelenpakket. Deze reacties staan hieronder. We geven jullie reacties aan het bestuur. Zij gebruiken dit bij het maken van definitieve keuzes.

In februari 2025 neemt de provincie een definitieve beslissing over de maatregel(en). Ook wordt duidelijk gemaakt wat er op de korte en lange termijn wordt uitgevoerd.

Conny Vermeer | 12 november 2024 18:13

Het zou fijn zijn, wanneer de fietspaden aan de Zeeweg weer volledig eenrichtingsverkeer worden. Dus niet aan beide kanten van de weg, zowel heen als terug fietsen.

Reageren
Olga Landstra | 13 november 2024 18:02

Helemaal eens wat betreft eenrichtingsverkeer op de fietspaden. Duidelijk, veilig, praktisch kostenloos en simpel qua uitvoering



Gundolf Kollerics-Meyer | 15 november 2024 16:52

Ik mis hier iets heel belangrijks. Ik mis die uitwerking van de VN verdrag handicap, ivm toegankelijkheid voor iedereen. De gehandicapte mensen moeten ook makkelijk naar de strand kunnen. Zijn in dit proces ook de ervaringsdeskundigen gevraagd? De VN verdrag is een wet waarop helaas niet gehandhaafd wordt. En er is Nederland op de vingers getikt ivm geen naleving van de geratificeerd verdrag.

Reageren


ineke Beemster | 12 november 2024 16:53

Lijkt me een prima pakket. Wil jullie nog wel attenderen op het feit dat Heemstede de Zandvoortselaan in 2026 gaat herinrichten. Dit is wellicht van belang voor het onderdeel 'fietspaden'.

Reageren
Gundolf Kollerics-Meyer | 15 november 2024 16:55

En ook opletten dat het voor rolstoelgebruikers veilig te gebruiken is.



Bart Hekkert | 14 november 2024 11:12

Macht der gewoonte zal bijdragen aan de keuze van de toerist omgeving kiezen voor een strand in het zuidwesten van de provincie. Een dagje Zandvoort...., een dagje Bloemendaal.... Die stranden zijn onmiddellijk vol terwijl de stranden in de Noordkop rust en ruimte te bieden. Met voldoende aandacht voor het parkeren kan de potentie van die stranden benut worden. Ondersteunende activiteiten als accomodatie, horeca en middenstand volgen dan vanzelf. Denk aan de stranden van Julianadorp en Den Helde

Reageren


Cees Botman | 17 november 2024 20:41

Het Visserspad of Visscherspad is een ideale manier om vanuit Haarlem naar Zandvoort te komen, echter aan het eind in Zandvoort is de route voor veel mensen toch moeilijk en onduidelijk. Ik zie hier veel mensen Google maps raadplegen om de goede richting verder te vinden. De knooppuntenroutebordjes wijzen hier geen enkele richting meer aan. Dus een verbetering met routebordjes zou kunnen helpen.
Soms is het zelfs onduidelijk of mensen aan het eind van het Visserspad in Zandvoort zijn.

Reageren


Ingrid Kiel-Bergman | 24 november 2024 14:12

Bijna alle fietsenrekken zijn na de aanpassing van de boulevard verdwenen.
Graag meer fietsenrekken op de boulevard plaatsen ! M.vr.gr.

Reageren


Pieter See | 15 november 2024 15:37

Ondanks dat de nieuwe toegangsweg naar het circuit maar een aantal dagen per jaar opengesteld is voor auto's, kan deze weg / het toegangshek wel opengesteld worden voor voetgangers. Auto's kunnen dan via de hoofdingang van het circuit parkeren op het circuit en vervolgens via de nieuwe toegangsweg lopend naar het strand. Dit grote toegangshek zit nu altijd dicht. Een nieuwe toegangsdeur voor voetgangers bij de nieuwe toegangsweg van het circuit is wenselijk.

Reageren


J Broertjes | 15 november 2024 16:29

Bij gebruik van de P en R op stations Halfweg en Spaarnwoude is het van belang dat de liften daar werken voor oa ouders met kleine kinderen en kinderwagens. Mijn ervaring is dat de liften bij Halfweg het zelden doen.

Reageren


Anoniem Anoniem | 15 november 2024 19:40

Hoe zit het de bereikbaar van mindervalide? Zijn de pendal bussen geschikt om mensen in een rolstoel te vervoeren? Waarom moeten mindervalide die géén keuze hebben om met ander vervoer dan de auto te komen parkeergeld betalen als andere invalide parkeerplaatsen vol zijn? Is dat een invalide quotum? 10 mindervalide aan de boulevard vinden we wel genoeg??? Waarom wordt niet 1 parkeerterrein op mooie dagen afgesloten en speciaal voor mensen met een invalideparkeerkaart? M

Reageren


Hielco Wiersma | 17 november 2024 13:46

Wat ik mis is maatregelen voor het verminderen van bouwactiviteiten (nieuwbouw woningen, recreatiewoningen) in de directe nabijheid van de kust).

Reageren


Caroline Knoop | 17 november 2024 17:44

Fijn dat het gebruik van de fiets gestimuleerd gaat worden, hopelijk is er ook aandacht voor het veilig oversteken van de ene kant naar de andere kant van de zeeweg. Bij drukte is het oversteken voor fietsers een soort kamikaze actie. Geen stoplichten, wel hardrijdende auto’s. Probeer zelf maar eens over te steken op het punt voor Parnassia.

Reageren


Caroline Knoop | 17 november 2024 17:48

Naast veilige oversteekplaatsen voor fietsers, ben ik van mening dat het een gemiste kans is dat er niet over een light rail verbinding is nagedacht. Hoe minder auto’s met uitstoot hoe beter.

Reageren


Hans De Wringer | 21 november 2024 18:26

Lijkt mij een perfect moment om deelfietsen te starten, zoals je ziet in Antwerpen en Parijs.
Gewone fietsen die met minimale inzet snel rijden. Op deze wijze realiseren jullie de doelstelling van bereikbaarheid en ook vergroening. Kunnen die benzine scooters de stad uit.

Reageren


Saskia P | 22 november 2024 10:26

Heel goede maatregelen!
Uitvoeren!

Reageren


Laurie Bertholet | 23 november 2024 11:32

Super fijn dat hierover is nagedacht en dat eraan wordt gewerkt! Ik zou graag zien dat hierin een voordeel wordt gegeven aan inwoners van Haarlem e.o. tegenover bezoekers van 'buitenaf'. Voor sommige inwoners is het niet haalbaar om op de fiets te komen, en het is zo zonde om het strand op warme dagen te moeten vermijden omdat het niet toegankelijk of betaalbaar is. Pendelbussen lijken mij een super optie. Daarbij een voordeliger tarief hanteren voor inwoners van Kennemerland lijkt mij goed.

Reageren


Richard Kruijswijk | 23 november 2024 20:18

Meer bussen en de bussen over vrije busbanen: waar? Bottlenecks zitten in Overveen (oa Zijllaan, Bloemendaalseweg/Kleverlaan).

Reageren


De provincie Noord-Holland besteedt dan ook de grootst mogelijke zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie op deze website. Maar er kunnen onjuistheden en onvolledigheden op staan. Daarom kunt u aan de informatie op deze website geen rechten ontlenen.

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.





Verversen

Cancel