Voor het maken van het maatregelenpakket hebben we de ideeën beoordeeld. Bijvoorbeeld of het goed is uit te voeren en of het betaalbaar is. Maar ook of het idee nog beter werkt als we het samen met een ander idee uitvoeren. Dit heeft geleid tot een keuze voor het pakket aan maatregelen.
Dit betekent dat sommige interessante ideeën toch niet zijn verwerkt tot maatregel. We leggen bij elk idee uit waarom het wel of niet is gebruikt. Over de redenen waarom bepaalde ideeën niet zijn verwerkt, kun je per thema meer lezen.
Hieronder leggen we kort uit hoe de maatregelen eruitzien. Wil je meer toelichting bij de maatregelen? Lees dan de Eindrapportage project Bereikbaarheid Kust
Op een aantal manieren gaan we bezoekers van de kust beter informeren over hun reis. Zo kun je al vóór of nog tijdens je reis kiezen hoe je (verder) naar de kust reist. Het kan gaan om:
We willen één of meerdere P+R-locaties maken. Vanaf daar kun je op drukke dagen met pendelbussen naar het strand. We gaan ervaring opdoen met een proef. Zo leren we wat goed en minder goed werkt. Dit zijn de stappen die we zetten:
We willen dat de normale lijnbussen beter doorrijden naar de kust. Daarom willen we de bussen ook laten rijden op de filevrije busroute. Daarnaast kijken we of we bestaande buslijnen op drukke dagen kunnen laten doorrijden naar de kust. Zo wordt het reizen per bus naar het strand aantrekkelijker.
We gaan met NS en ProRail praten over extra en langere treinen op drukke dagen. Ook onderzoeken we of er (extra) P+R-mogelijkheden zijn bij de stations Spaarnwoude en Halfweg.
Wil je meer weten over de maatregelen en welke keuzes er zijn gemaakt? Lees dan de Eindrapportage project Bereikbaarheid Kust – Fase 3.
In november hebben jullie gereageerd op het maatregelenpakket. Deze reacties staan hieronder. We geven jullie reacties aan het bestuur. Zij gebruiken dit bij het maken van definitieve keuzes.
In februari 2025 neemt de provincie een definitieve beslissing over de maatregel(en). Ook wordt duidelijk gemaakt wat er op de korte en lange termijn wordt uitgevoerd.
Het zou fijn zijn, wanneer de fietspaden aan de Zeeweg weer volledig eenrichtingsverkeer worden. Dus niet aan beide kanten van de weg, zowel heen als terug fietsen.
Beste Conny, de veiligheid van alle weggebruikers is van belang bij de herinrichting van de Zeeweg. In de uitwerking van maatregelen is het een belangrijk aandachtspunt. Bij project Zeeweg wordt gekeken hoe deze opnieuw ingericht wordt. In de varianten die daar worden uitgewerkt, weegt verkeersveiligheid zwaar mee.
Helemaal eens wat betreft eenrichtingsverkeer op de fietspaden. Duidelijk, veilig, praktisch kostenloos en simpel qua uitvoering
Beste Olga, de veiligheid van alle weggebruikers is van belang bij de herinrichting van de Zeeweg. We houden ook rekening met het veilig oversteken van de Zeeweg (idee 45)
Ik mis hier iets heel belangrijks. Ik mis die uitwerking van de VN verdrag handicap, ivm toegankelijkheid voor iedereen. De gehandicapte mensen moeten ook makkelijk naar de strand kunnen. Zijn in dit proces ook de ervaringsdeskundigen gevraagd? De VN verdrag is een wet waarop helaas niet gehandhaafd wordt. En er is Nederland op de vingers getikt ivm geen naleving van de geratificeerd verdrag.
Beste Gundolf, de maatregelen moeten absoluut toegankelijk zijn voor iedereen waarbij we rekening houden met mensen met een beperking. Bedankt voor het aandachtspunt om bij de uitwerking van de plannen de hulp van ervaringsdeskundigen inroepen.
Lijkt me een prima pakket. Wil jullie nog wel attenderen op het feit dat Heemstede de Zandvoortselaan in 2026 gaat herinrichten. Dit is wellicht van belang voor het onderdeel 'fietspaden'.
Beste Ineke, bedankt voor dit aandachtspunt. De herinrichting van de Zandvoortselaan staat op ons netvlies.
En ook opletten dat het voor rolstoelgebruikers veilig te gebruiken is.
Beste Gundolf, bedankt voor de toevoeging. We gaan ervoor zorgen dat de toegankelijk ook gegarandeerd is voor mensen in rolstoel. Het kan zijn dat we bij het uitwerken van de plannen de hulp van ervaringsdeskundigen inroepen.
Macht der gewoonte zal bijdragen aan de keuze van de toerist omgeving kiezen voor een strand in het zuidwesten van de provincie. Een dagje Zandvoort...., een dagje Bloemendaal.... Die stranden zijn onmiddellijk vol terwijl de stranden in de Noordkop rust en ruimte te bieden. Met voldoende aandacht voor het parkeren kan de potentie van die stranden benut worden. Ondersteunende activiteiten als accomodatie, horeca en middenstand volgen dan vanzelf. Denk aan de stranden van Julianadorp en Den Helde
Beste Bart, het is niet de bedoeling om minder bezoekers naar dit deel van de kust te krijgen. Het doel van samen slim naar zee is de bereikbaarheid van de kust duurzaam te verbeteren en de overlast van verkeer te beperken. Daarbij kijken we naar ideeën die gaan over het verbeteren van de fietsbereikbaarheid, maar ook naar hoe we zorgen voor minder files en drukte, zodat de bus beter doorrijdt, en hoe meer bezoekers in de toekomst zoveel mogelijk de fiets of het OV pakken.
Het Visserspad of Visscherspad is een ideale manier om vanuit Haarlem naar Zandvoort te komen, echter aan het eind in Zandvoort is de route voor veel mensen toch moeilijk en onduidelijk. Ik zie hier veel mensen Google maps raadplegen om de goede richting verder te vinden. De knooppuntenroutebordjes wijzen hier geen enkele richting meer aan. Dus een verbetering met routebordjes zou kunnen helpen.
Soms is het zelfs onduidelijk of mensen aan het eind van het Visserspad in Zandvoort zijn.
Beste Cees, we hebben het besproken met Zandvoort. Het visscherspad is niet benoemd als doorfietsroute zoals dat wel het geval is bij de Oude trambaan en de N201. we willen vooral dat Zandvoorters van deze veiligere routes gebruik gaan maken. Hierop zal dan ook de komende jaren de inzet en de financiele middelen worden gezet. het Vischerspad volgt pas op de lange termijn, dat betekent niet dat we nog wel kunnen kijken of de bewegwijzering naar de fietssroutes niet beter kan.
Bijna alle fietsenrekken zijn na de aanpassing van de boulevard verdwenen.
Graag meer fietsenrekken op de boulevard plaatsen ! M.vr.gr.
Beste Ingrid, we hebben het besproken met Zandvoort. Hieruit blijkt dat in 2025 het fietsparkeren wordt opgepakt, daarbij hoort fietsparkeren op de boulevards. Hoeveel plaatsen nodig zijn volgt uit onderzoek.
Ondanks dat de nieuwe toegangsweg naar het circuit maar een aantal dagen per jaar opengesteld is voor auto's, kan deze weg / het toegangshek wel opengesteld worden voor voetgangers. Auto's kunnen dan via de hoofdingang van het circuit parkeren op het circuit en vervolgens via de nieuwe toegangsweg lopend naar het strand. Dit grote toegangshek zit nu altijd dicht. Een nieuwe toegangsdeur voor voetgangers bij de nieuwe toegangsweg van het circuit is wenselijk.
Beste Pieter, de toegangsweg tussen de Boulevard en het circuit mag alleen gebruikt worden tijdens het F1 weekend (vooral voor het faciliteren van grote bezoekerstromen) en in geval van calamiteiten door de hulpdiensten, en mag buiten dat weekend niet gebruikt worden, ook niet door voetgangers.
Bij gebruik van de P en R op stations Halfweg en Spaarnwoude is het van belang dat de liften daar werken voor oa ouders met kleine kinderen en kinderwagens. Mijn ervaring is dat de liften bij Halfweg het zelden doen.
Beste indiener, bedankt voor dit aandachtspunt. In de gesprekken die wij gaan voeren met Prorail, brengen we dit ter sprake.
Hoe zit het de bereikbaar van mindervalide? Zijn de pendal bussen geschikt om mensen in een rolstoel te vervoeren? Waarom moeten mindervalide die géén keuze hebben om met ander vervoer dan de auto te komen parkeergeld betalen als andere invalide parkeerplaatsen vol zijn? Is dat een invalide quotum? 10 mindervalide aan de boulevard vinden we wel genoeg??? Waarom wordt niet 1 parkeerterrein op mooie dagen afgesloten en speciaal voor mensen met een invalideparkeerkaart? M
Beste indiener, bedankt voor de toevoeging. De maatregelen moeten absoluut toegankelijk zijn voor iedereen waarbij we rekening houden met mensen met een beperking. Het kan zijn dat we bij het uitwerken van de plannen de hulp van ervaringsdeskundigen inroepen. De openbare invalideplekken zijn gratis voor mensen met een gehandicaptenkaart, als deze vol zijn zijn ze inderdaad aangewezen op de reguliere parkeerplekken die dan ook voor gehandicapten vallen onder het betaald parkeren.
Wat ik mis is maatregelen voor het verminderen van bouwactiviteiten (nieuwbouw woningen, recreatiewoningen) in de directe nabijheid van de kust).
Beste Hielco, het is niet de bedoeling om minder bezoekers naar de kust te krijgen. Het doel van samen slim naar zee is de bereikbaarheid van de kust duurzaam te verbeteren en de overlast van verkeer te beperken. Daarbij kijken we naar ideeën die gaan over het verbeteren van de fietsbereikbaarheid. Ook naar hoe we zorgen voor minder files en drukte, zodat de bus beter doorrijdt. En hoe meer bezoekers in de toekomst zoveel mogelijk de fiets of het OV pakken
Fijn dat het gebruik van de fiets gestimuleerd gaat worden, hopelijk is er ook aandacht voor het veilig oversteken van de ene kant naar de andere kant van de zeeweg. Bij drukte is het oversteken voor fietsers een soort kamikaze actie. Geen stoplichten, wel hardrijdende auto’s. Probeer zelf maar eens over te steken op het punt voor Parnassia.
Beste Caroline, veiligheid is bij de uitwerking van de maatregelen voor een bereikbare kust heel erg belangrijk. In de studie voor een veilige inrichting van de Zeeweg zijn verschillende varianten uitgewerkt om het ook voor fietsers veiliger te maken.
Naast veilige oversteekplaatsen voor fietsers, ben ik van mening dat het een gemiste kans is dat er niet over een light rail verbinding is nagedacht. Hoe minder auto’s met uitstoot hoe beter.
Beste Caroline, een lightrail maken kost helaas veel tijd en geld. In verhouding tot het aantal drukke dagen, is dit te duur.
Lijkt mij een perfect moment om deelfietsen te starten, zoals je ziet in Antwerpen en Parijs.
Gewone fietsen die met minimale inzet snel rijden. Op deze wijze realiseren jullie de doelstelling van bereikbaarheid en ook vergroening. Kunnen die benzine scooters de stad uit.
Beste Hans, het inzetten van deelfietsen is een goed idee. Op de stations staan vaak al OV-fietsen. Een goed deelfietsensysteem voor de hele regio hangt af van de wil van commerciële partijen om hieraan te werken. We hebben de ervaring met commerciële partijen dat dit soms lastig is. In de toekomst kan een deelfietsensysteem commercieel gezien wel interessant zijn voor P+R terreinen. We gaan onderzoeken welke locaties geschikt zijn voor mogelijke P+R terreinen
Beste Saskia, bedankt voor je reactie
Super fijn dat hierover is nagedacht en dat eraan wordt gewerkt! Ik zou graag zien dat hierin een voordeel wordt gegeven aan inwoners van Haarlem e.o. tegenover bezoekers van 'buitenaf'. Voor sommige inwoners is het niet haalbaar om op de fiets te komen, en het is zo zonde om het strand op warme dagen te moeten vermijden omdat het niet toegankelijk of betaalbaar is. Pendelbussen lijken mij een super optie. Daarbij een voordeliger tarief hanteren voor inwoners van Kennemerland lijkt mij goed.
Beste Laurie, het voordeel voor Haarlemmers is dat de bestaande buslijnen ook profiteren van de maatregelen die we nemen voor het doorstromen van de pendelbussen. We willen ons niet alleen richten op een specifieke groep bewoners maar op alle bezoekers naar de kust.
Meer bussen en de bussen over vrije busbanen: waar? Bottlenecks zitten in Overveen (oa Zijllaan, Bloemendaalseweg/Kleverlaan).
Beste Richard, de door jou genoemde knelpunten zien wij ook. Daarom willen we de komende tijd gebruiken om inzicht te krijgen in hoe we de bus zoveel mogelijk vrij kunnen laten doorstromen.
De provincie Noord-Holland besteedt dan ook de grootst mogelijke zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie op deze website. Maar er kunnen onjuistheden en onvolledigheden op staan. Daarom kunt u aan de informatie op deze website geen rechten ontlenen.