Spring naar inhoud

Maatregelenpakket

Voor het maken van het maatregelenpakket hebben we de ideeën beoordeeld. Bijvoorbeeld of het goed is uit te voeren en of het betaalbaar is. Maar ook of het idee nog beter werkt als we het samen met een ander idee uitvoeren. Dit heeft geleid tot een keuze voor het pakket aan maatregelen.

Dit betekent dat sommige interessante ideeën toch niet zijn verwerkt tot maatregel. We leggen bij elk idee uit waarom het wel of niet is gebruikt. Over de redenen waarom bepaalde ideeën niet zijn verwerkt, kun je per thema meer lezen.

Geef je reactie op het maatregelenpakket

Het voorgestelde maatregelenpakket bestaat uit:

Betere reisinformatie voor bezoekers

Op een aantal manieren gaan we bezoekers van de kust beter informeren over hun reis. Zo kun je al vóór of nog tijdens je reis kiezen hoe je (verder) naar de kust reist. Het kan gaan om:

  • Het opzetten van een website voor kustbezoekers. Hier kun je informatie vinden over drukte, reistijden en kosten van verschillende reiskeuzes. Bijvoorbeeld wat je bespaart en de tijd die je wint door het overstappen op een bus op een P+R plaats.
  • Het geven van actuele informatie over de bereikbaarheid van de kust via de website, social media, reisapps en borden langs de weg.

P+R en pendelbussen naar de kust

We willen één of meerdere P+R-locaties maken. Vanaf daar kun je op drukke dagen met pendelbussen naar het strand. We gaan ervaring opdoen met een proef. Zo leren we wat goed en minder goed werkt. Dit zijn de stappen die we zetten:

  • We gaan op zoek naar één of meerdere geschikte P+R-locaties.
  • We zorgen voor pendelbussen die vaak rijden, zodat de overstaptijd tussen auto en bus zo klein mogelijk is.
  • We maken een filevrije route voor de pendelbussen van de P+R-locaties naar het strand. Dit kan door bestaande busbanen te gebruiken. Als het nodig is, nemen we tijdelijke verkeersmaatregelen om de pendelbussen door te laten rijden. De details hierover werken we nog uit.
  • We testen of deze reismogelijkheid daarmee aantrekkelijk genoeg is door parkeren op de P+R goedkoper te maken dan parkeren aan de kust.

Meer en snellere busverbindingen

We willen dat de normale lijnbussen beter doorrijden naar de kust. Daarom willen we de bussen ook laten rijden op de filevrije busroute. Daarnaast kijken we of we bestaande buslijnen op drukke dagen kunnen laten doorrijden naar de kust. Zo wordt het reizen per bus naar het strand aantrekkelijker.

Betere fietsroutes naar de kust

  • Fietsroute voormalige trambaan: De fietsroute via de Voormalige Trambaan tussen station Heemstede-Aerdenhout en de kust bij Zandvoort wordt verbeterd. Dit is een drukke route, die veel wordt gebruikt. De route is soms te smal, de weg is niet overal comfortabel en de veiligheid op kruispunten kan beter. Hoe de verbeteringen er precies uitzien, werken we verder uit.
  • Fietsroutes Zeeweg en Visscherspad: De Zeeweg wordt na 2028 opnieuw ingericht. Ook de fietspaden worden daarbij verbeterd. Het Visscherspad gaat door een natuurgebied. Hierdoor zijn aanpassingen moeilijker. We onderzoeken wat mogelijk is.

Meer fietsenstallingen aan de kust

  • De gemeente Bloemendaal richt de Kop van de Zeeweg opnieuw in. Hier komt een fietsenstalling voor 600 fietsen, met oplaadpunten voor elektrische fietsen. 
  • De gemeente Zandvoort werkt ook aan twee fietsenstallingen: één bij de Kop Boulevard Barnaart en één bij Passage. 
  • De gemeente Zandvoort maakt plannen voor nog meer fietsenstallingen. Eén van deze fietsenstallingen wordt bewaakt. Ook komt daar een oplaadpunt voor elektrische fietsen.

Betere bereikbaarheid met de trein

We gaan met NS en ProRail praten over extra en langere treinen op drukke dagen. Ook onderzoeken we of er (extra) P+R-mogelijkheden zijn bij de stations Spaarnwoude en Halfweg.

Wil je meer weten over de maatregelen en welke keuzes er zijn gemaakt? Lees dan de Eindrapportage project Bereikbaarheid Kust – Fase 3.

Geef hieronder je reactie

Deze maatregelen worden nog verder uitgewerkt. Ook komt er een Actieagenda. Daarin staat welke maatregelen wanneer worden uitgevoerd.

Voordat er over de definitieve maatregelen en de planning wordt besloten, vragen we je eerst om hierop te reageren. Je mening helpt het bestuur van de provincie en de gemeenten bij het maken van definitieve keuzes. De uiteindelijke keuzes worden naar verwachting gemaakt in februari 2025.

Reageer door het formulier hieronder in te vullen. Je moet hiervoor even inloggen.

Nog minimaal 30 tekens.
360 tekens resterend.
Conny Vermeer | 12 november 2024 18:13

Het zou fijn zijn, wanneer de fietspaden aan de Zeeweg weer volledig eenrichtingsverkeer worden. Dus niet aan beide kanten van de weg, zowel heen als terug fietsen.

Reageren
Olga Landstra | 13 november 2024 18:02

Helemaal eens wat betreft eenrichtingsverkeer op de fietspaden. Duidelijk, veilig, praktisch kostenloos en simpel qua uitvoering



ineke Beemster | 12 november 2024 16:53

Lijkt me een prima pakket. Wil jullie nog wel attenderen op het feit dat Heemstede de Zandvoortselaan in 2026 gaat herinrichten. Dit is wellicht van belang voor het onderdeel 'fietspaden'.

Reageren


Bart Hekkert | 14 november 2024 11:12

Macht der gewoonte zal bijdragen aan de keuze van de toerist omgeving kiezen voor een strand in het zuidwesten van de provincie. Een dagje Zandvoort...., een dagje Bloemendaal.... Die stranden zijn onmiddellijk vol terwijl de stranden in de Noordkop rust en ruimte te bieden. Met voldoende aandacht voor het parkeren kan de potentie van die stranden benut worden. Ondersteunende activiteiten als accomodatie, horeca en middenstand volgen dan vanzelf. Denk aan de stranden van Julianadorp en Den Helde

Reageren


De provincie Noord-Holland besteedt dan ook de grootst mogelijke zorg aan de betrouwbaarheid en actualiteit van de informatie op deze website. Maar er kunnen onjuistheden en onvolledigheden op staan. Daarom kunt u aan de informatie op deze website geen rechten ontlenen.

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.





Verversen

Cancel