Beste Gerard, dank voor je ideeën. We nemen ze mee in het maatregelenpakket. We gaan gesprekken voeren met de NS en ProRail over het vaker laten rijden van de trein tijdens mooie kustdagen. Ook gaan we praten over de inzet van treinen op de juiste momenten. Een idee gaat ook over buslijnen. Bestuurders willen starten met onderzoek over de doorstroming van de bus. In het project Zeeweg kijken we naar welke maatregelen mogelijk zijn om de bus vrij te laten doorrijden naar de kust. We onderzoeken het door laten rijden van bestaande buslijnen naar de kust tijdens drukke dagen. Daarnaast onderzoeken we geschikte P+R terreinen met de inzet van (pendel)bussen.
Verbetering van het OV-netwerk op regionale schaal door frequentieverhoging en een robuustere materieelinzet.
Als we de Stadsregio Amsterdam spiegelen aan andere grote en middelgrote stedelijke regio's in het buitenland moet het goed mogelijk zijn om een structureel hogere frequentie aan te bieden op het spoor. Denk aan een kwartierdienst als de treindiensten worden doorgetrokken over het Centraal Station Amsterdam heen naar plaatsen als Hilversum of Breukelen. Zo ontstaat in combinatie met de Amsterdamse metro een regionaal stadsgewestelijk netwerk. Er lijken geen of weinig investeringen voor nodig, alleen samenwerking, aanpassing aansturing en een dosis durf. Consequentie is waarschijnlijk wel dat de Sprinters uit Uitgeest-Beverwijk in Haarlem moeten eindigen en dat reizigers moeten overstappen naar de Zandvoort-Sprinters of de Intercity's.