Beste Harmen, Bedankt voor je idee, het idee komt niet terug in het maatregelenpakket. Jouw idee gaat in op de verkeersveiligheid. Verkeersveiligheid weegt heel zwaar, maar is niet het hoofddoel van het project. In de uitwerking van maatregelen is het wel een belangrijk aandachtspunt. Ook bij project Zeeweg. Daarin wordt gekeken hoe deze opnieuw ingericht wordt. In de varianten die worden uitgewerkt, weegt verkeersveiligheid zwaar mee. Het doel van het project is om de bereikbaarheid van de kust blijvend te verbeteren. De overlast van verkeer willen we beperken. Dit doen we door in te zetten op fiets en openbaar vervoer. Ook als er meer bezoekers komen, willen we inzetten op fiets en openbaar vervoer.
Maak fietspad Zeeweg eenrichtingsverkeer: dit maakt fietsen naar zee veilig(er); plaats stoplichten bij overgang Zeewg
De fietspaden langs de Zeeweg van Overveen naar Bloemendaal aan Zee zijn ontworpen als éénrichting fietspaden. Vreemd genoeg heeft de gemeenteraad van Bloemendaal een aantal jaren geleden besloten om er twee-richting fietspaden van te maken. Sindsdien is een fietstocht naar zee nogal ge-stressed, men moet continue letten op tegenliggers en inhalers, met heel veel snelrijdend verkeer zoals brommers, wielrenners, bakfietsen, electrische fietsen en fatbikes. Ik heb al heel meerdere ongelukken en bijna-ongelukken gezien. Voor een gezin met jonge kinderen is het helemaal een stressvolle rit. Heel onveilig en onprettig fietsen dus op de Zeeweg. Wat mij ook verbaasd is dat er geen stoplichten zijn, of zebrapad is, bij de oversteekplaats ter hoogte van uitgang Parnassia (om over te steken naar het het fietspad van B-a-Zee naar Overveen); als fietser moet je daar vaak lang wachten en het voortrazende verkeer maakt de overgang er niet veiliger op.