Beste Rob, bedankt voor je idee voor een tunnel, het idee is niet haalbaar. Wij hebben deze verbinding onderzocht en deze is moeilijk inpasbaar, ingrijpend en erg duur. De kosten en baten wegen niet tegenelkaar op. Je kan hierover meer lezen in de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) die is gemaakt voor de Zeeweg-Randweg verbinding op onze projectsite https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Projecten_Verkeer_en_Vervoer/Bereikbaarheid_Kust_Zuid_Kennemerland/Over_het_project.
Een treintunnel onder de strandwal van zuid naar noord dat ook een bescherming tegen storm en hoogwater biedt
We willen geen tweede zeeweg of zandvoortse laan. Eigenlijk willen we niets aanpassen aan de bestaande bebouwing. Wat nog wel kan is de trein naar zandvoort laten aansluiten op een nieuw te leggen strandwal trein of metro tunnel. De tunnel zou bij het bestaande Zandvoort station de grond in kunnen om onder de huizen door ( zoals noord-zuidlijn Amsterdam) aan te sluiten op het strandwal traject. gelet op de toekomst zou zo een tunnel ook bescherming kunnen bieden tegen hoog water en extreme stormen. Uit eindelijk zou men van hoek van holland naar Den helder kunnen reizen en op plekken waar het open dient te blijven zoals zeesluis Ijmuiden of stukken in de duinen waar het zand moet kunnen stuiven gaat de tunnel wat dieper de grond in.