Spring naar inhoud

Tramlijn Haarlem - Zandvoort

Door: Helen Vink
11 april 2024
Provincie Noord-Holland | 11 november 2024, 12:09

Beste Helen, Dank voor je ideeën. Een aantal van je ideeën nemen we mee in het maatregelenpakket. Als eerste voeren we gesprekken met NS en ProRail over het vaker laten rijden van de trein. Ook nemen we jouw idee over het inzetten van (deel)fietsen over. Dit wordt verder uitgewerkt, bijvoorbeeld in combinatie met een P+R locatie. Daarnaast zetten we in op een proef met een P+R locatie en pendelbussen. Maar er komt veel kijken bij het maken van een tram. De kosten van het maken van een tram zijn niet in verhouding tot het aantal drukke dagen naar de kust. Daarom nemen we dit idee niet mee.

Een elektrische tramlijn maken vanaf een P&T parkeerplaats in Haarlem

Omdat Zandvoort zich tussen 2 natuurreservaten bevindt, is het geen optie om hiervan te gaan ‘snoepen’. Nooit.
En nu al helemaal niet omdat Nederland in het teken van behoud van natuur staat en het hieromtrent discutabel schimmig beleid. En dat boerenbedrijven en hun land hiervoor op moeten draaien = heet hangijzer.
Van natuurreservaten snoepen om te gaan bouwen is geen optie.

1e belangrijke vraag: Om hoeveel dagen gaat het?
Het is nu vaag om hoeveel knelpuntdagen het gaat.
2e belangrijke vraag: in welke maanden en weken?

• Vaker treinen laten rijden op voorspelbaar drukke dagen en de zonnige dagen
• Er liep al ooit een tramlijn naar Zandvoort: deze weer herbouwen vanaf Heemstede Aerdenhout NS station. Elektrisch, als het energienetwerk dit aan kan, en ook in de toekomst op langere termijn. Vanaf een Parkeer&Tramlijn parkeerplaats.
- Meer gratis/laag bedrag fietsen en steppen inzetten tussen Haarlem/Overveen en Zandvoort
-3 routes pendelbusjes van Haarlem Station naar strand Noord, Zuid en centrum: Concept overnemen zoals de veerboten bij CS A’dam het volk dienen.

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.





Verversen

Cancel