Effectieve communicatie om bezoekers te informeren over beschikbare vervoersopties, parkeermogelijkheden en actuele verkeersinformatie.
Effectieve communicatie is van vitaal belang om bezoekers te informeren over beschikbare
vervoersopties, parkeermogelijkheden en actuele verkeersinformatie. Door gebruik te maken
van moderne communicatietechnologieën, zoals mobiele apps en dynamische borden,
kunnen bezoekers real-time informatie ontvangen en hun reis dienovereenkomstig plannen.
Het is belangrijk dat deze communicatie gericht is op de behoeften en locatie van de
reiziger, waarbij informatie beschikbaar moet zijn voor de gangbare navigatiesystemen
(actuele parkeerdrukte, regelgeving over parkeermogelijkheden, etc.). Of misschien is het
zelfs mogelijk om met bepaalde nudging aanwezig te zijn in de navigatiesystemen zelf
(alternatief P+R aanbieden).
Communicatie speelt dus een cruciale rol in het stimuleren van gedragsverandering en het
informeren van bezoekers over beschikbare alternatieven voor de auto. Dit kan worden
gedaan via verschillende kanalen, zoals websites, apps en fysieke borden langs de weg,
waarbij duidelijk wordt gemaakt welke opties beschikbaar zijn en hoe bezoekers deze
kunnen gebruiken.
Het is belangrijk om hierbij ook rekening te houden met cross-border toerisme en ervoor te
zorgen dat informatie ook beschikbaar is voor internationale bezoekers. Maar de Formule 1
Grand Prix laat ook hier zien dat het aantal mensen dat de fout maakt om toch met de auto
naar Zandvoort te willen (hetzij voor de race, hetzij voor gewoon strandbezoek), zeer
beperkt is door goede communicatie en ieder jaar verder afneemt.
Door een combinatie van maatregelen op het gebied van infrastructuur, technologie en
communicatie kan de bereikbaarheid van Zandvoort en Bloemendaal aan Zee worden
verbeterd en kunnen bezoekers worden gestimuleerd om te kiezen voor duurzame
vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer en de fiets. Goede communicatie is
randvoorwaardelijk om maatregelen zoals een parkeerreserveringssysteem in te voeren.
Dit idee is ingediend na een gesprek met Roy Hirs van Circuit Zandvoort.