Het opschalen bestaande buslijnen vanuit Amsterdam bij mooi weer.
Het opschalen van bestaande buslijnen, vooral nummers 300, 346 en 356, kan de
bereikbaarheid van de kust aanzienlijk verbeteren. Door deze lijnen rechtstreeks bij mooi
weer door te laten rijden naar het strand van Zandvoort (hoeft niet tot in het dorp – keren kan
ook op de boulevard), ontstaan directe verbindingen vanaf Amstelveen en Hoofddorp naar
het strand. Daarbij kan ook gedacht worden om één baan op de Zeeweg te reserveren voor
de bus en via mobiliteitsmanagent en goede inrichting van rotondes te zorgen voor een
vlotte verbinding náár de Zeeweg.
Vanuit Amstelveen en Hoofddorp komt er dan een reëel alternatief voor de auto door
frequente en betere OV-verbindingen. Dit kan de druk op de wegen verlichten en draagt bij
aan een duurzame mobiliteit. Gecombineerd met afspraken met parkeergarages langs deze
buslijnen, ontstaat er ook een aantrekkelijke P+R-voorziening.
Een voorbeeld is het uitbreiden van buslijnen tijdens evenementen zoals de Formule 1,
waarbij de bus een aantrekkelijker alternatief wordt dan de auto. Het opschalen van
bestaande buslijnen vanuit omliggende steden zoals Amsterdam en Haarlem kan de
bereikbaarheid vergroten. Het optimaliseren van de busroutes en het mogelijk maken van
directe verbindingen naar populaire bestemmingen in Zandvoort en Bloemendaal aan Zee is
daarbij ook mogelijk gebleken. Om het kosteneffectief te doen, kan ook gekeken worden om
buslijnen op minder populaire bestemmingen op deze mooiweerdagen af te schalen.
Dit idee is ingediend na een gesprek met Roy Hirs van Circuit Zandvoort.