Spring naar inhoud

Zoek en boek: verbetering van het parkeersysteem

Door: Provincie Noord-Holland
9 april 2024
Provincie Noord-Holland | 11 november 2024, 12:09

Beste indiener, dank voor je idee, we nemen een deel mee in het maatregelenpakket. We zetten in op goede reisinformatie. We zetten ook een P+R locatie in. Deze twee ideeën nemen we mee. Verder zetten we in op een proef met een P+R terrein en een pendelbus naar de kust. Ook onderzoeken we mogelijke andere P+R terreinen. Daarnaast zetten we in op een communicatie-aanpak. In deze aanpak denken we na over hoe we goede reisinformatie kunnen geven op een website voor kustbezoekers en sociale media. Ook gaan we in gesprek NS en ProRail over het vaker inzetten van treinen bij mooi weer. We gaan nu nog niet de parkeerkosten aanpassen. We wachten eerst de resultaten van de proef af.

Klantbeleving voor kustbezoekers aantrekkelijker maken: garandeerde parkeerplek d.m.v. boekingssysteem voor parkeren aan de kust.

Het idee is om de klantbeleving voor kustbezoekers aantrekkelijker te maken: een
garandeerde parkeerplek en vlotte bereikbaarheid met de auto én OV door middel van een
boekingssysteem voor parkeren aan de kust. Het gaat daarbij om een totaalconcept.
Beginnend met het reserveren van parkeerplekken aan de kust, zodat alleen verkeer
waarvoor daadwerkelijk een parkeerplek is, ook naar de kust rijdt. Dit voorkomt een
overbelasting van het wegennet. Gecombineerd met een differentiatie in prijzen bieden,
waarbij de kosten hoger zijn tijdens drukke periodes, zoals tijdens warme dagen of op
andere drukke dagen én goede P+R voorzieningen, stimuleert het systeem om alternatieve
vervoerswijzen te kiezen, zoals het openbaar vervoer of de fiets (in combinatie met de auto)
of op andere tijden te reizen, en zo de drukte op de wegen te verminderen.
Voor P+R-locaties kan gekeken worden naar samenwerkingen met bijvoorbeeld Q-park en
andere parkeeraanbieders. Drukke stranddagen zijn niet ver van tevoren te voorspellen,
maar op warme zonnige dagen in het weekend zijn Stadshart Amstelveen, het Spaarne-
Gasthuis in Hoofddorp (weekenddienst) en de Zuidas Amsterdam niet de meest populaire
bestemmingen. En hebben deze goed met het OV-ontsloten parkeergarages dus capaciteit
over. Als dit dit combineert met een doorgetrokken busdienst op deze dagen naar het strand
– die rechtstreeksdoor kan rijden omdat het autoverkeer ontmoedigd wordt - heb je een
aantrekkelijk alternatief voor de auto (+ duur parkeren).
Door het invoeren van een dynamisch prijssysteem voor parkeren wordt de vraag naar
parkeerplaatsen beter gereguleerd, zodat bezoekers gestimuleerd worden om op rustigere
momenten te komen of te kiezen voor duurzamere vervoersopties. Dit maakt Zandvoort en
Bloemendaal ook aantrekkelijker op moment dat het rustiger is, omdat de kosten dan lager
zijn. Dit gaat de economie ook stimuleren. De doorstroming op de wegen verbetert en de
totale parkeerdruk wordt beter verdeeld over verschillende tijdstippen en locaties. Dit zou
niet alleen de verkeersdruk verminderen, maar ook de ervaring van bezoekers verbeteren
door hen de mogelijkheid te bieden om vooraf een parkeerplaats te reserveren en zo stress
en onzekerheid over het vinden van een parkeerplek te verminderen.

Dit idee is ingediend na een gesprek met Roy Hirs van Circuit Zandvoort.

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.





Verversen

Cancel